Rozvoj interaktivních
způsobů výuky ve škole
(Tento
projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České
republiky.)
Závěr
projektu
Dne 30. června 2012
skončila realizace projektu Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
CZ.1.07/1.1.12/02.0013. Tento projekt byl od května 2010 realizován na
Základní škole a mateřské škole Měčín – p.o. Cílem projektu bylo zvýšení
využívání interaktivní techniky při výuce. ICT je běžnou součástí života
a vyskytuje se ve všech oblastech běžného života, proto je důležité, aby
se s ní seznamovali žáci už na základní škole a aby tvořila běžnou
součást výuky. Díky projektu Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve
škole byla škola vybavena moderní technikou, která byla hojně využívána
při výuce. Mezi podpořené osoby v rámci projektu patřili jak pedagogové,
tak i žáci této školy, do projektu za zapojilo 5 pedagogů školy a žáci
od 4. do 9. ročníku v posledních dvou školních rocích.
Mezi výstupy projektu patří
úvodní motivační prezentace, upravený Školní vzdělávací program,
Metodika pro práci s IAS a především interaktivní materiály využívané
přímo ve výuce.
Úvodní motivační prezentaci
vytvořily metodičky přípravy a jejím cílem bylo motivovat žáky pro práci
s ICT technikou a představit tuto techniku. S prezentací byli také
seznámení pedagogičtí pracovníci školy a na společné schůzce i rodiče
žáků.
1. cílovou skupinu tvořili
žáci školy od 4. do 9. ročníku. Tito žáci absolvovali vyučovací hodiny,
ve kterých byly využívány vytvořené interaktivní materiály. Projekt byl
realizován v desíti předmětech: matematika, cvičení z matematiky,
anglický jazyk, dějepis, přírodopis, chemie, přírodověda, vlastivěda,
přírodovědný seminář a výtvarná výchova. V průběhu realizace projektu
vzniklo velké množství interaktivních materiálů, především pro
interaktivní tabule SmartBoard, ale i v dalších formátech. Tyto
prezentace byly plotně ověřeny přímo ve výuce výše uvedených předmětů a
následně upraveny do finální podoby.
2. cílovou skupinu projektu
tvořili pedagogové školy, do projektu bylo zapojeno 5 učitelů ZŠ a MŠ
Měčín. Tito pedagogové se v rámci projektu zúčastnili několika školení,
jejichž úkolem bylo seznámit učitele s možnostmi využití ICT při výuce.
V rámci těchto školení byli učitelé seznamováni s možnostmi tvorby
interaktivních materiálů. Každý z pedagogů absolvoval několik školení,
jedno bylo společné základní a další pak byla rozšiřující. Na základě
těchto školení a kurzů, pod vedením metodiků přípravy, metodiků a
ověření a ICT metodika, pak sami učitelé zpracovávali prezentace, které
ověřili přímo ve výuce a po té upravili do konečné podoby. Tyto
materiály patří mezi hlavní výstupy projektu, jsou uveřejněny na
internetových stránkách školy a jsou tak k dispozici žákům pro jejich
domácí přípravu, ostatním učitelům školy, ale i dalším zájemcům pro
další využití.
Dalším výstupem projektu je
pak upravený Školní vzdělávací program, kam byly implementovány poznatky
z realizace projektu. S těmito poznatky byli seznámeni i další
pedagogové školy. Současně byla metodiky přípravy ve spolupráci
s manažerem projektu vypracována metodika pro práci interaktivními
systémy, která byla dána k dispozici všem pedagogům školy.
Díky projektu se výrazně
zlepšilo vybavení školy interaktivní technikou, ve všech kmenových
učebnách tříd zapojených do projektu byla instalována interaktivní
technika (interaktivní systém, vizualizér), která byla využívána nejen
pro potřeby projektu ale i v dalších hodinách. Mezi další zařízení
pořízené z prostředků projektu patří hlasovací zařízení, fotoaparát a
kamera. Hlasovací zařízení je využíváno ve výuce, kamera a fotoaparát
měly sloužit především k dokumentaci projektu, ale byl také využity
přímo ve výuce, především anglického jazyka.
Můžeme říci, že
interaktivní technika je na škole běžnou součástí práce při všech
vyučovacích hodinách a patří mezi základní didaktickou techniku
využívanou ve vyučovacím procesu. Projekt byl kladně hodnocen nejen
pedagogy zapojenými do projektu, ale i ostatními učiteli školy. Velmi
kladně byl přijat i rodiči. Vybavení školy a práci s interaktivní
technikou ocenila i Česká školní inspekce, která provedla pravidelnou
kontrolní návštěvu v dubnu 2012.
Můžeme říci, že po projekt
přinesl více kladných zkušeností než těch záporných.
Mgr. Václava
Čejková, Mgr. Jiří Zahálka
Rok 2011
I v roce 2011 pokračovala
realizace projektu Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole CZ.1.07/1.1.12/02.0013,
který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem
České republiky. Celkový rozpočet projektu činí 2 562 000 korun.
Realizace projektu začala v květnu 2010 a skončí v červnu 2012.
Do projektu se zapojilo
celkem 5 pedagogů základní školy a je realizován v hodinách matematiky,
cvičení z matematiky, dějepisu, přírodopisu, přírodovědného semináře,
chemie, vlastivědy, přírodovědy a výtvarné výchovy. K osobám podpořeným
v rámci projektu patří jak pedagogové, tak i žáci školy.
V průběhu celého roku 2011
se pedagogové zúčastňovali školení pro práci s počítačem, jednalo se
zejména o školení, při kterých se učili pracovat s různým softwarem
využitelným při tvorbě interaktivních materiálů, především Smartnotebook
nebo MS Power Point. Vzhledem k tomu, že projekt je již ve druhé
polovině, byla některá školení zaměřena i na konkrétní možnosti a tipy
pro využití ICT techniky ve výuce.
Pedagogové zapojení do
projektu se účastní zhruba jednou týdně společných porad, které
probíhají v podobě jakýchsi seminářů nebo besed, kde jsou konzultovány
možnosti realizace projektu, možnosti tvorby, učitelé si vyměňují svoje
zkušenosti práce se softwarem a poskytují si tak vzájemnou podporu a
navzájem si dávají nápady na další zpracování využívání IA materiálů.
Diskutovány jsou také možnosti, jak se dá doplnit interaktivní materiál
pracovními listy nebo prezentacemi pro hlasovací zařízení. Metodickou
pomoc při tvorbě materiálů poskytují metodici ověření. Kromě toho
probíhají také průběžně schůzky jednotlivých pedagogů s metodiky
ověření, při kterých se opět konzultují možnosti tvorby a podoba
jednotlivých prezentací. Průběžně také probíhá kontrola již hotových
prezentací, jejich formátování a ukládání.
Pro výuku tvoří pedagogové
zapojení do projektu interaktivní materiály, které využívají při výuce,
jedná se hlavně o interaktivní prezentace, prezentace pro hlasovací
zařízení, pracovní listy a další materiály. Tyto materiály pak ověřují
ve výuce, poté je upraví a finalizují do konečné podoby, ze které budou
vytvořeny konečné výstupy projektu. Mezi podpořené osoby patří díky
těmto prezentacím i žáci školy, jejich účast na hodinách je dokladována
prezenčními listinami a v třídní knize je u hodiny, v níž byl realizován
projekt, zkratka OPVK.
V průběhu roku 2011 byla
také doplněna kolekce interaktivních učebnic, které byly plánovány
z rozpočtu projektu. Hlavním dodavatelem těchto učebnic bylo plzeňské
nakladatelství Fraus, které zvítězilo ve výběrovém řízení. Kolekce byla
doplněna o tituly nakladatelství Nová škola Brno pro vlastivědu 4 a 5,
které nejsou v nabídce nakladatelství Fraus. Tímto krokem byla vyčerpána
tato kapitola rozpočtu.
Realizace projektu úspěšně
pokračuje, výuka je obohacována o práci s interaktivními materiály.
Materiály nejsou vytvářeny jen jako hlavní náplň hodiny, ale slouží i
k opakování učiva nebo ke zpestření výuky.
Mgr.
Václava Čejková, Mgr. Jiří Zahálka
Rok 2010
V průběhu roku 2010 začala
na Základní škole a mateřské škole Měčín – p.o. realizace projektu
Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole. Celkový rozpočet projektu
je 2 562 000 Kč. Cílem projektu je rozvoj interaktivních způsobů výuky
ve škole. Do projektu je zapojeno 5 učitelů základní školy, kromě
pedagogů jsou podpořenými osobami především žáci základní školy od 4. do
9. ročníku.
Z důvodu zdlouhavého
schvalovacího řízení započala realizace projektu až v květnu 2010 oproti
původnímu záměru začít již v dubnu. Bylo vypsáno výběrové řízení na
dodání technického vybavení nutného pro realizaci projektu. V rámci
projektu byly do školy zakoupeny 3 interaktivní systémy, které umožňují
interaktivní vyučování, 3 sady hlasovacího zařízení, 3 vizualizéry,
5 notebooků, multifunkční tiskárna s kopírkou a skenerem, dále kamera a
fotoaparát, které slouží mimo jiné i pro dokumentaci realizace projektu.
Kromě toho byly součástí dodávky i interaktivní učebnice pro předměty,
v nichž je projekt realizován. Ve výběrovém řízení zvítězily a zařízení
dodaly celkem tři firmy – AV Media, Kinetic a Nakladatelství Fraus.
V průběhu července a srpna
bylo do školy postupně dodáno a nainstalováno veškeré technické
vybavení, aby mohlo být využíváno hned od počátku školního roku
2010/2011. Tři učebny byly kompletně vybaveny interaktivními systémy
včetně ozvučení a vizualizéru. Hlasovací zařízení je přenosné a dá se
tedy využít v jakékoliv učebně vybavené počítačem.
Pedagogové zapojení do
projektu se účastní školení, kde se seznamují s využitím interaktivní a
IC techniky při výuce. Kromě toho probíhají pravidelné schůzky, na
kterých si navzájem představují vytvořené prezentace a konzultují spolu
možnosti využití IA a IC techniky při vyučování.
Interaktivní prezentace
budou pedagogové vytvářet po celý školní rok 2010/2011 a budou ihned
využívány při výuce. Během následujícího školního roku budou tyto
prezentace dotvářeny a doplňovány a ověřovány ve výuce.
Pro prezentaci projektu
slouží i internetové stránky, které jsou součástí internetových stránek
školy, na nich jsou také postupně vzniklé prezentace uveřejňovány.
27. ledna 2011
|
Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jiří
Zahálka |
Květen 2010
- sestavování náplně práce a sepisování
dohod o pracovní činnosti s jednotlivými členy pracovního týmu
- příprava plánu práce na měsíc květen a červen
- účast na semináři pro příjemce podpory na KÚ v Plzni – p. Čejková a
p. Zahálka
- vypracování úvodní zprávy k realizaci projektu (web, místní a
regionální tisk)
- zpracovávání výzvy k podání nabídek, konečná úprava výzvy a zadávací
dokumentace k výběrovému řízení
- schůzka realizačního týmu - propagační předměty, spotřební materiál
pro místní kancelář, projednání plánu práce na červen
- konzultace k nákupu propagačních předmětů k zajištění publicity -
REKAP Klatovy
- nákup spotřebního materiálu pro obě cílové skupiny a kancelářských
potřeb - MAKRO Plzeň
1. června
2010
|
Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jana
Rábová |
Úvodní zpráva
V měsících červenec až srpen loňského roku byl
pedagogickými pracovníky školy vypracován projekt Rozvoj interaktivních způsobů
výuky ve škole v rámci 2. výzvy globálního grantu Zvyšování kvality ve
vzdělávání v Plzeňském kraji. Schvalovací řízení projektů probíhalo až do konce
ledna letošního roku. Náš projekt byl vybrán k finanční podpoře v této 2. výzvě.
Usnesením zastupitelstva Plzeňského kraje ze dne
11.3.2010 byla naše žádost schválena pro financování. Projekt byl k financování
schválen v plné výši uvedené v žádosti – 2 562 000 Kč.
Předkládaný projekt si klade za cíl zvýšit
kvalitu výuky na škole vytvořením podmínek pro zavedení a aktivní využívání
informačních a komunikačních technologií (ICT), konkrétně interaktivního
systému, hlasovacího zařízení a další techniky do výuky vybraných předmětů. V
rámci projektu bude pořízeno nezbytné ICT vybavení a sada interaktivních
učebnic, pedagogický sbor bude proškolen pro aplikování těchto moderních
výukových nástrojů při vyučování a několik pedagogů absolvuje kurzy zaměřené na
vlastní tvorbu interaktivních výukových aplikací. Následovat bude metodická
příprava interaktivní výuky ve vybraných 7 předmětech, která bude završena
pilotním ověřením připravených podkladů ve výuce. Hlavními výstupy projektu
budou komplety vlastních aplikací pro interaktivní systém a hlasovací zařízení
pro 7 předmětů. Primární cílovou skupinou projektu jsou žáci školy, kteří budou
do jeho realizace aktivně zapojeni.
V současné době jsou ICT součástí každodenní
reality většiny žáků základních škol. Žáci jsou schopni počítače a další ICT
samostatně využívat k vyhledávání informací a zpracovávání různých materiálů,
čímž se zvyšují jejich nároky na komplexnost podávaných informací ve škole, ale
především jejich formu. Je tedy nutné, aby škola v souvislosti s rozvojem
klíčových kompetencí žáků rozvoj ICT znalostí a dovedností žáků podporovala a
dokázala přizpůsobit výuku (zdroje, metody, formu materiálů apod.) současným
trendům. Vzhledem k tomu, že na naší škole probíhá výuka informatiky už od 5.
ročníku, jsou žáci na 2. stupni již poměrně zkušenými uživateli aplikací a ze
zkušenosti víme, že někteří z nich rádi ve volném čase sami připravují různé
prezentace na výuku. Příprava interaktivních materiálů bude dalším stupněm v
jejich práci, s níž už částečné zkušenosti mají nejen žáci, ale i učitelé,
protože škola již vlastní dva interaktivní systémy.
Využití interaktivní tabule nebo jiného systému v
prezenční výuce je jedním z přístupů, který reaguje na velký zájem žáků o ICT
nástroje a multimédia a který naplňuje zásadní didaktické funkce využitelné ve
školství. Používání těchto metod s využitím moderních technologií zaujme i žáky,
kteří nemají vzdělání jako prioritu.
V současné době na trhu existuje základní nabídka
interaktivních výukových programů a učebnic, určených pro výuku jednotlivých
předmětů. Pro úspěšné zapojení interaktivních nástrojů do výuky je však
především nutné zlepšit schopnost pedagogických pracovníků plnohodnotně je
využívat. Prostřednictvím projektu tak škola pedagogům umožní získat potřebné
dovednosti nejen pro využívání interaktivních výukových programů, ale hlavně pro
vlastní tvorbu interaktivních aplikací.
Projekt podporuje dvě cílové skupiny. Primární
skupinu tvoří všichni žáci 4. až 9. ročníku základní školy. Druhou skupinu tvoří
pedagogové základní školy, kteří žákům zprostředkují moderní metody výuky.
Předpokládá se oslovení minimálně 60% žáků školy.
Z celkového počtu 9 pedagogů ZŠ bude z projektu podpořeno 55% pedagogů. V
případě, že o práci s interaktivními médii projeví zájem další pedagogové, bude
jim toto umožněno. Pedagogičtí pracovníci absolvují sérii odborných školení ke
zvýšení svých odborných pedagogických kompetencí, konkrétně využití ICT
(především interaktivní tabule) při prezenční výuce. Prostřednictvím projektu
získají pedagogové metodickou podporu při inovování své výuky i výukových
materiálů, které přispějí ke zvýšení atraktivity výuky a větší motivaci žáků ke
vzdělávání a dalšímu studiu.
Hlavním přínosem pro žáky je zvýšení kvality
výuky ve vybraných předmětech zapojením ICT (interaktivní systém, hlasovací
zařízení, vizualizér). Zapojení moderních postupů, metod a aplikací do běžného
chodu školy je nutné především proto, aby její absolventi obstáli v dalším
studiu na středních školách, kde jsou IC technologie běžnou součástí
každodenního vyučování. Díky IC technologiím pak bude žákům umožněno využívat
vytvořené aplikace bezplatně i doma, což může v mnoha ohledech nahradit nákladné
tištěné učebnice. Škola tak vyhoví současným trendům, což bude přínosné pro
všechny žáky. Vytvořená metodika pro využití ICT a tematické plány jsou zárukou,
že tyto trendy budou na škole udrženy dlouhodobě (a dále rozšiřovány) a žáci
budou moci ve vytvořeném standardu projít výukou ve všech ročnících 2. stupně.
Hlavním přínosem pro pedagogy je především
zvýšení jejich odborných kompetencí směrem, který sami považují pro kvalitu
vzdělávání za důležitý.
Znalosti získané prostřednictvím odborných kurzů
a zkušenosti nabyté při tvorbě vlastních interaktivních aplikací dále pedagogové
zúročí při výuce všech předmětů a předpokládá se jejich další rozvíjení i v
následujících letech.
Po ukončení financování z ESF budou pedagogové a
žáci školy dále při výuce, či pro její přípravu aktivně využívat pořízené ICT
vybavení (interaktivní komplety, hlasovací zařízení, notebooky, digitální
fotoaparát, videokameru a tiskárnu).
Věříme, že do projektu se aktivně zapojí i sami
žáci a zkušenosti, které získají, zúročí při dalším studiu. Pedagogové využijí
nabyté zkušenosti v následujících letech, kdy se chceme zapojit do projektu
Peníze školám – tzv. „Šablony“.
13. května
2010
|
Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jana
Rábová |
|