Základní škola a mateřská škola Měčín - p.o.

Úvod

Informace

Dokumenty
ŠVP
Zprávy ze školy
Mateřská škola
Školní družina
Historie školy
Současnost
Projekt

Informace

Zprávy

Prezentace

Školská rada
Děkujeme
Perličky
Školní jídelna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole

(Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.)


Závěr projektu

Dne 30. června 2012 skončila realizace projektu Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole CZ.1.07/1.1.12/02.0013. Tento projekt byl od května 2010 realizován na Základní škole a mateřské škole Měčín – p.o. Cílem projektu bylo zvýšení využívání interaktivní techniky při výuce. ICT je běžnou součástí života a vyskytuje se ve všech oblastech běžného života, proto je důležité, aby se s ní seznamovali žáci už na základní škole a aby tvořila běžnou součást výuky. Díky projektu Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole byla škola vybavena moderní technikou, která byla hojně využívána při výuce. Mezi podpořené osoby v rámci projektu patřili jak pedagogové, tak i žáci této školy, do projektu za zapojilo 5 pedagogů školy a žáci od 4. do 9. ročníku v posledních dvou školních rocích.

Mezi výstupy projektu patří úvodní motivační prezentace, upravený Školní vzdělávací program, Metodika pro práci s IAS a především interaktivní materiály využívané přímo ve výuce.

Úvodní motivační prezentaci vytvořily metodičky přípravy a jejím cílem bylo motivovat žáky pro práci s ICT technikou a  představit tuto techniku. S prezentací byli také seznámení pedagogičtí pracovníci školy a na společné schůzce i rodiče žáků.

1. cílovou skupinu tvořili žáci školy od 4. do 9. ročníku. Tito žáci absolvovali vyučovací hodiny, ve kterých byly využívány vytvořené interaktivní materiály. Projekt byl realizován v desíti předmětech: matematika, cvičení z matematiky, anglický jazyk, dějepis, přírodopis, chemie, přírodověda, vlastivěda, přírodovědný seminář a výtvarná výchova. V průběhu realizace projektu vzniklo velké množství interaktivních materiálů, především pro interaktivní tabule SmartBoard, ale i v dalších formátech. Tyto prezentace byly plotně ověřeny přímo ve výuce výše uvedených předmětů a následně upraveny do finální podoby.

2. cílovou skupinu projektu tvořili pedagogové školy, do projektu bylo zapojeno 5 učitelů ZŠ a MŠ Měčín. Tito pedagogové se v rámci projektu zúčastnili několika školení, jejichž úkolem bylo seznámit učitele s možnostmi využití ICT při výuce. V rámci těchto školení byli učitelé seznamováni s možnostmi tvorby interaktivních materiálů. Každý z pedagogů absolvoval několik školení, jedno bylo společné základní a další pak byla rozšiřující. Na základě těchto školení a kurzů, pod vedením metodiků přípravy, metodiků a ověření a ICT metodika, pak sami učitelé zpracovávali prezentace, které ověřili přímo ve výuce a po té upravili do konečné podoby. Tyto materiály patří mezi hlavní výstupy projektu, jsou uveřejněny na internetových stránkách školy a jsou tak k dispozici žákům pro jejich domácí přípravu, ostatním učitelům školy, ale i dalším zájemcům pro další využití.

Dalším výstupem projektu je pak upravený Školní vzdělávací program, kam byly implementovány poznatky z realizace projektu. S těmito poznatky byli seznámeni i další pedagogové školy. Současně byla metodiky přípravy ve spolupráci s manažerem projektu vypracována metodika pro práci interaktivními systémy, která byla dána k dispozici všem pedagogům školy.

Díky projektu se výrazně zlepšilo vybavení školy interaktivní technikou, ve všech kmenových učebnách tříd zapojených do projektu byla instalována interaktivní technika (interaktivní systém, vizualizér), která byla využívána nejen pro potřeby projektu ale i v dalších hodinách. Mezi další zařízení pořízené z prostředků projektu patří hlasovací zařízení, fotoaparát a kamera. Hlasovací zařízení je využíváno ve výuce, kamera a fotoaparát měly sloužit především k dokumentaci projektu, ale byl také využity přímo ve výuce, především anglického jazyka.

Můžeme říci, že interaktivní technika je na škole běžnou součástí práce při všech vyučovacích hodinách a patří mezi základní didaktickou techniku využívanou ve vyučovacím procesu. Projekt byl kladně hodnocen nejen pedagogy zapojenými do projektu, ale i ostatními učiteli školy. Velmi kladně byl přijat i rodiči. Vybavení školy a práci s interaktivní technikou ocenila i Česká školní inspekce, která provedla pravidelnou kontrolní návštěvu v dubnu 2012.

Můžeme říci, že po projekt přinesl více kladných zkušeností než těch záporných.  

Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jiří Zahálka


Rok 2011

I v roce 2011 pokračovala realizace projektu Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole CZ.1.07/1.1.12/02.0013, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Celkový rozpočet projektu činí 2 562 000 korun. Realizace projektu začala v květnu 2010 a skončí v červnu 2012.

Do projektu se zapojilo celkem 5 pedagogů základní školy a je realizován v hodinách matematiky, cvičení z matematiky, dějepisu, přírodopisu, přírodovědného semináře, chemie, vlastivědy, přírodovědy a výtvarné výchovy. K osobám podpořeným v rámci projektu patří jak pedagogové, tak i žáci školy.

V průběhu celého roku 2011 se pedagogové zúčastňovali školení pro práci s počítačem, jednalo se zejména o školení, při kterých se učili pracovat s různým softwarem využitelným při tvorbě interaktivních materiálů, především Smartnotebook nebo MS Power Point. Vzhledem k tomu, že projekt je již ve druhé polovině, byla některá školení zaměřena i na konkrétní možnosti a tipy pro využití ICT techniky ve výuce.

Pedagogové zapojení do projektu se účastní zhruba jednou týdně společných porad, které probíhají v podobě jakýchsi seminářů nebo besed, kde jsou konzultovány možnosti realizace projektu, možnosti tvorby, učitelé si vyměňují svoje zkušenosti práce se softwarem a poskytují si tak vzájemnou podporu a navzájem si dávají nápady na další zpracování využívání IA materiálů. Diskutovány jsou také možnosti, jak se dá doplnit interaktivní materiál pracovními listy nebo prezentacemi pro hlasovací zařízení. Metodickou pomoc při tvorbě materiálů poskytují metodici ověření. Kromě toho probíhají také průběžně schůzky jednotlivých pedagogů s metodiky ověření, při kterých se opět konzultují možnosti tvorby a podoba jednotlivých prezentací. Průběžně také probíhá kontrola již hotových prezentací, jejich formátování a ukládání.

Pro výuku tvoří pedagogové zapojení do projektu interaktivní materiály, které využívají při výuce, jedná se hlavně o interaktivní prezentace, prezentace pro hlasovací zařízení, pracovní listy a další materiály. Tyto materiály pak ověřují ve výuce, poté  je upraví a finalizují do konečné podoby, ze které budou vytvořeny konečné výstupy projektu. Mezi podpořené osoby  patří díky těmto prezentacím i žáci školy, jejich účast na hodinách je dokladována prezenčními listinami a v třídní knize je u hodiny, v níž byl realizován projekt, zkratka OPVK.

V průběhu roku 2011 byla také doplněna kolekce interaktivních učebnic, které byly plánovány z rozpočtu projektu. Hlavním dodavatelem těchto učebnic bylo plzeňské nakladatelství Fraus, které zvítězilo ve výběrovém řízení. Kolekce byla doplněna o tituly nakladatelství Nová škola Brno pro vlastivědu 4 a 5, které nejsou v nabídce nakladatelství Fraus. Tímto krokem byla vyčerpána tato kapitola rozpočtu.

Realizace projektu úspěšně pokračuje, výuka je obohacována o práci s interaktivními materiály. Materiály nejsou vytvářeny jen jako hlavní náplň hodiny, ale slouží i k opakování učiva nebo ke zpestření výuky.

Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jiří Zahálka


Rok 2010

V průběhu roku 2010 začala na Základní škole a mateřské škole Měčín – p.o. realizace projektu Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole. Celkový rozpočet projektu je 2 562 000 Kč. Cílem projektu je rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole. Do projektu je zapojeno 5 učitelů základní školy, kromě pedagogů jsou podpořenými osobami především žáci základní školy od 4. do 9. ročníku.

Z důvodu zdlouhavého schvalovacího řízení započala realizace projektu až v květnu 2010 oproti původnímu záměru začít již v dubnu. Bylo vypsáno výběrové řízení na dodání technického vybavení nutného pro realizaci projektu. V rámci projektu byly do školy zakoupeny 3 interaktivní systémy, které umožňují interaktivní vyučování, 3 sady hlasovacího zařízení, 3 vizualizéry, 5 notebooků, multifunkční tiskárna s kopírkou a skenerem, dále kamera a fotoaparát, které slouží mimo jiné i pro dokumentaci realizace projektu. Kromě toho byly součástí dodávky i interaktivní učebnice pro předměty, v nichž je projekt realizován. Ve výběrovém řízení zvítězily a zařízení dodaly celkem tři firmy – AV Media, Kinetic a Nakladatelství Fraus.

V průběhu července a srpna bylo do školy postupně dodáno a nainstalováno veškeré technické vybavení, aby mohlo být využíváno hned od počátku školního roku 2010/2011. Tři učebny byly kompletně vybaveny interaktivními systémy včetně ozvučení a vizualizéru. Hlasovací zařízení je přenosné a dá se tedy využít v jakékoliv učebně vybavené počítačem.

Pedagogové zapojení do projektu se účastní školení, kde se seznamují s využitím interaktivní a IC techniky při výuce. Kromě toho probíhají pravidelné schůzky, na kterých si navzájem představují vytvořené prezentace a konzultují spolu možnosti využití IA a IC techniky při vyučování.

Interaktivní prezentace budou pedagogové vytvářet po celý školní rok 2010/2011 a budou ihned využívány při výuce. Během následujícího školního roku budou tyto prezentace dotvářeny a doplňovány a ověřovány ve výuce.

Pro prezentaci projektu slouží i internetové stránky, které jsou součástí internetových stránek školy, na nich jsou také postupně vzniklé prezentace uveřejňovány.

27. ledna 2011

Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jiří Zahálka


Květen 2010

- sestavování náplně práce a sepisování dohod o pracovní činnosti s jednotlivými členy pracovního týmu
- příprava plánu práce na měsíc květen a červen
- účast na semináři pro příjemce podpory na KÚ v Plzni – p. Čejková a p. Zahálka
- vypracování úvodní zprávy k realizaci projektu (web, místní a regionální tisk)
- zpracovávání výzvy k podání nabídek, konečná úprava výzvy a zadávací dokumentace k výběrovému řízení
- schůzka realizačního týmu - propagační předměty, spotřební materiál pro místní kancelář, projednání plánu práce na červen
- konzultace k nákupu propagačních předmětů k zajištění publicity - REKAP Klatovy
- nákup spotřebního materiálu pro obě cílové skupiny a kancelářských potřeb - MAKRO Plzeň

1. června 2010

Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jana Rábová


Úvodní zpráva

V měsících červenec až srpen loňského roku byl pedagogickými pracovníky školy vypracován projekt Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole v rámci 2. výzvy globálního grantu Zvyšování kvality ve vzdělávání v Plzeňském kraji. Schvalovací řízení projektů probíhalo až do konce ledna letošního roku. Náš projekt byl vybrán k finanční podpoře v této 2. výzvě.

Usnesením zastupitelstva Plzeňského kraje ze dne 11.3.2010 byla naše žádost schválena pro financování. Projekt byl k financování schválen v plné výši uvedené v žádosti – 2 562 000 Kč.

Předkládaný projekt si klade za cíl zvýšit kvalitu výuky na škole vytvořením podmínek pro zavedení a aktivní využívání informačních a komunikačních technologií (ICT), konkrétně interaktivního systému, hlasovacího zařízení a další techniky do výuky vybraných předmětů. V rámci projektu bude pořízeno nezbytné ICT vybavení a sada interaktivních učebnic, pedagogický sbor bude proškolen pro aplikování těchto moderních výukových nástrojů při vyučování a několik pedagogů absolvuje kurzy zaměřené na vlastní tvorbu interaktivních výukových aplikací. Následovat bude metodická příprava interaktivní výuky ve vybraných 7 předmětech, která bude završena pilotním ověřením připravených podkladů ve výuce. Hlavními výstupy projektu budou komplety vlastních aplikací pro interaktivní systém a hlasovací zařízení pro 7 předmětů. Primární cílovou skupinou projektu jsou žáci školy, kteří budou do jeho realizace aktivně zapojeni.

V současné době jsou ICT součástí každodenní reality většiny žáků základních škol. Žáci jsou schopni počítače a další ICT samostatně využívat k vyhledávání informací a zpracovávání různých materiálů, čímž se zvyšují jejich nároky na komplexnost podávaných informací ve škole, ale především jejich formu. Je tedy nutné, aby škola v souvislosti s rozvojem klíčových kompetencí žáků rozvoj ICT znalostí a dovedností žáků podporovala a dokázala přizpůsobit výuku (zdroje, metody, formu materiálů apod.) současným trendům. Vzhledem k tomu, že na naší škole probíhá výuka informatiky už od 5. ročníku, jsou žáci na 2. stupni již poměrně zkušenými uživateli aplikací a ze zkušenosti víme, že někteří z nich rádi ve volném čase sami připravují různé prezentace na výuku. Příprava interaktivních materiálů bude dalším stupněm v jejich práci, s níž už částečné zkušenosti mají nejen žáci, ale i učitelé, protože škola již vlastní dva interaktivní systémy.

Využití interaktivní tabule nebo jiného systému v prezenční výuce je jedním z přístupů, který reaguje na velký zájem žáků o ICT nástroje a multimédia a který naplňuje zásadní didaktické funkce využitelné ve školství. Používání těchto metod s využitím moderních technologií zaujme i žáky, kteří nemají vzdělání jako prioritu.

V současné době na trhu existuje základní nabídka interaktivních výukových programů a učebnic, určených pro výuku jednotlivých předmětů. Pro úspěšné zapojení interaktivních nástrojů do výuky je však především nutné zlepšit schopnost pedagogických pracovníků plnohodnotně je využívat. Prostřednictvím projektu tak škola pedagogům umožní získat potřebné dovednosti nejen pro využívání interaktivních výukových programů, ale hlavně pro vlastní tvorbu interaktivních aplikací.

Projekt podporuje dvě cílové skupiny. Primární skupinu tvoří všichni žáci 4. až 9. ročníku základní školy. Druhou skupinu tvoří pedagogové základní školy, kteří žákům zprostředkují moderní metody výuky.

Předpokládá se oslovení minimálně 60% žáků školy. Z celkového počtu 9 pedagogů ZŠ bude z projektu podpořeno 55% pedagogů. V případě, že o práci s interaktivními médii projeví zájem další pedagogové, bude jim toto umožněno. Pedagogičtí pracovníci absolvují sérii odborných školení ke zvýšení svých odborných pedagogických kompetencí, konkrétně využití ICT (především interaktivní tabule) při prezenční výuce. Prostřednictvím projektu získají pedagogové metodickou podporu při inovování své výuky i výukových materiálů, které přispějí ke zvýšení atraktivity výuky a větší motivaci žáků ke vzdělávání a dalšímu studiu.

Hlavním přínosem pro žáky je zvýšení kvality výuky ve vybraných předmětech zapojením ICT (interaktivní systém, hlasovací zařízení, vizualizér). Zapojení moderních postupů, metod a aplikací do běžného chodu školy je nutné především proto, aby její absolventi obstáli v dalším studiu na středních školách, kde jsou IC technologie běžnou součástí každodenního vyučování. Díky IC technologiím pak bude žákům umožněno využívat vytvořené aplikace bezplatně i doma, což může v mnoha ohledech nahradit nákladné tištěné učebnice. Škola tak vyhoví současným trendům, což bude přínosné pro všechny žáky. Vytvořená metodika pro využití ICT a tematické plány jsou zárukou, že tyto trendy budou na škole udrženy dlouhodobě (a dále rozšiřovány) a žáci budou moci ve vytvořeném standardu projít výukou ve všech ročnících 2. stupně.

Hlavním přínosem pro pedagogy je především zvýšení jejich odborných kompetencí směrem, který sami považují pro kvalitu vzdělávání za důležitý.

Znalosti získané prostřednictvím odborných kurzů a zkušenosti nabyté při tvorbě vlastních interaktivních aplikací dále pedagogové zúročí při výuce všech předmětů a předpokládá se jejich další rozvíjení i v následujících letech.

Po ukončení financování z ESF budou pedagogové a žáci školy dále při výuce, či pro její přípravu aktivně využívat pořízené ICT vybavení (interaktivní komplety, hlasovací zařízení, notebooky, digitální fotoaparát, videokameru a tiskárnu).

Věříme, že do projektu se aktivně zapojí i sami žáci a zkušenosti, které získají, zúročí při dalším studiu. Pedagogové využijí nabyté zkušenosti v následujících letech, kdy se chceme zapojit do projektu Peníze školám – tzv. „Šablony“.

13. května 2010

Mgr. Václava Čejková, Mgr. Jana Rábová


 

 

 

 

Tel.: 376 395 107 nebo 739 023 726, mail.: zs.mecin@centrum.cz